Jaarklas - Coöperatief leren

jaarklas cooperatief lerenEind 2015 zijn we gestart met het ervaren van de kracht van coöperatieve werkvormen en het aanleren van coöperatieve werkvormen in de klas. Hierbij hebben de leerkrachten geleerd om lessen van hun dagelijkse praktijk op een coöperatieve manier vorm te geven waardoor betrokkenheid en activiteit van leerlingen vergroot wordt.

Dit gebeurt aan de hand van de 7 sleutels tot succesvol coöperatief leren:
1. Didactische structuren
2. Teams               
3. Management
4. Klasbouwers
5. Teambouwers
6. Sociale vaardigheden
7. Gips
Uit onderzoek blijkt dat wanneer coöperatief leren structureel wordt toegepast dit leidt tot betere leerprestaties. Meer informatie en hoe dat er in een klas uitziet kunt u zien op het volgende filmpje;
https://www.leraar24.nl/api/video/3132/embedded/
Het werken met Coöperatieve leerstrategieën is een effectieve aanvulling op de onderwijspraktijk gebleken. Het is een middel waarmee de leerkracht tegemoet komt aan de natuurlijke behoeften van leerlingen: praten en doen, dus interactie, actief en betrokken zijn. Coöperatief leren biedt voor leerlingen en leerkrachten een gestructureerde wijze van samenwerking, waardoor leerlingen beter presteren, actief en betrokken zijn, meer gemotiveerd zijn en sociaal vaardiger worden.
Dit sluit prima aan bij de huidige ontwikkelingen in onze maatschappij, waarbij samenwerking een steeds belangrijkere vaardigheid wordt. Goede samenwerking vraagt vaardigheden van leerlingen en leerkrachten. Coöperatief leren draagt onder andere bij aan het versterken van deze vaardigheid.
Coöperatief leren is ontworpen voor leerkrachten. Het is praktisch gereedschap wat direct te gebruiken is, zonder aanpassingen te moeten maken voor leerstofinhouden en het lesrooster. Coöperatief leren is een effectieve manier van samenwerken waarbij gebruik wordt gemaakt van didactische structuren (coöperatieve werkvormen). Hierdoor leren leerlingen van en met elkaar en leren ze meer. De didactische structuren zorgen voor een actieve inbreng van kinderen. Dit zorgt ervoor dat de leerstof betekenis krijgt. Door echt met elkaar samen te werken leren leerlingen elkaar kennen en onderlinge verschillen te accepteren en te waarderen. Coöperatief leren zorgt voor wederzijds respect en begrip.